در جستجوی تنبلی، لابهلای کتابها
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۱۸۶۵۷
روز جهانی تنبل در حقیقت به منظور حمایت از جانوری به نام«تنبل» است که در سالهای اخیر جمعیت آن به شدت رو به کاهش است. این رویداد اما در میان افراد، بیشتر تبدیل به بهانهای برای شوخی با برخی از دوستانشان شده که بیشتر به اسم "تنبل فامیل" از آنها یاد میکنند.
به گزارش خبرنگار ایمنا؛ بسیاری از مردم دنیا از جمله کلمبیاییها سالانه بیستم اکتبر را تحت عنوان "روز جهانی تنبل ها " جشن میگیرند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
روز جهانی تنبل در حقیقت به منظور حمایت از جانوری به نام«تنبل» است که در سالهای اخیر جمعیت آن به شدت رو به کاهش است. این رویداد اما در میان افراد، بیشتر تبدیل به بهانهای برای شوخی با برخی از دوستانشان شده که بیشتر به اسم "تنبل فامیل" از آنها یاد میکنند.
اما بحث در رابطه با تنبلی و مذمت گویی یا ستایش این صفت در افراد از دیرباز موضوعی است که
شعرا، نویسندگان، اندیشمندان و فلاسفه از فرهنگها و اقوام مختلف در جهان درباره آن قلم فرسایی کرده اند. از "کمدی الهیِ" دانته گرفته تا در "ستایش تن آساییِ" برتراند راسل که در یکی تنبلی مورد لعن و افراد تنبل بسیار منفور یاد می شوند و در دیگر تنبلی روشی از زندگی و حتی نوعی مبارزه تلقی خواهد شد. این اختلاف عقیده و نظر در میان بزرگان فلسفه و شعر بهانهای شد تا جستجویی داشته باشیم در میان برگه های کتاب ها و مقالات و واژه تنبلی را پیدا کنیم:
ژان ژاک روسو در مذمت تنبلی نوشته است: «عادت به کار و فعالیت تنبلی را به امری غیر قابل تحمل برای آدمی تبدیل میکند و وجدان آگاه آرزوی تفریحات بیهوده را در شخص زایل میکند».
اما، پیر سن آمند، نویسنده کتاب «در جستوجوی تنبلی: تفسیری سُست از روشنگری»، به نقد از این دیدگاه در کتاب خود توضیح میدهد که روسو، خود، سلوک فردیاش را به این شکل آغاز کرد که «یک روز برای گوش فرا دادن به صدای ناقوس کلیسا به هنگام بسته شدن دروازههای شهر، به سوی تپههای بیرون شهر ژنو رفت و نه فردای آن روز و نه هیچ وقت دیگر سر کارش حاضر نشد. از آن پس روسو به فردی خانهبهدوش و رویاپرداز بدل شد و در یکی از واپسین نوشتههایش معرفتی را توصیه کرد که قائل به «انجام هیچ» است. همچنین روسو تا پایان عمر در حومه شهر پاریس بدین شکل زندگی کرد که یا در حال جمعآوری گل و گیاه بود یا کف قایقش در ساحل «ایل دو سن پیر» استراحت میکرد. او راهی را برای زندگی انتخاب کرد که در آن خویشتن را گم کند. و فلسفه این اندیشمند غربی هم آن بود که: «در یک چنین وضعیتهایی آن چه از آن لذت میبریم چیزی است که خارج از وجود ما نیست، هر آن چه از ما و از وجود ما تهی است باید به کنار نهاده شود. زیرا تا زمانی که این وضعیت ادامه یابد، وجود ما برای زندگیمان کفایت میکند، همانند خدا.»
همچنین برتراند راسل در کتابی با عنوان « در ستایش تن آسایی» در رابطه با تنبلی چنین می نویسد: «باور من این است که تاکنون بیش از حد در جهان کار انجام شده است و این اندیشه که کار را فضیلت میداند تا به امروز خسران زیادی برای بشریت در برداشته است. آن چه باید در جوامع صنعتی مدرن تبلیغ شود به کل متفاوت از آن چیزی است که تاکنون آموزش داده شده است.»
اما مشخص کردن هدف راسل از گفتن این جملات کار راحتی نیست. این گفته راسل هنوز پس از ۷۰ سال همچنان موضوعیت دارد: ما در دنیایی زندگی میکنیم که اجازه میدهد «کل محصول به یک اقلیت کوچک برسد، اقلیتی که بخش اعظمش هیچ کاری نمیکنند». با وجود این، همین جمعیت کم سهمی به مراتب بزرگتر از اکثریتی مطالبه میکند که کار را انجام میدهد، یا در روزگاری که بیکاری غوغا میکند، آن قدر خوششانس است که شاغل باشد!
علاوه بر بررسی های فلسفی بر موضوع تنبلی، مقالات بسیاری نیز به همین موضوع و یافتن پاسخی به این پرسش اصلی که تنبلی در کجا و در میان کدام فرهنگ ها بیشتر رواج دارد،پرداخته است. در مقاله ای با عنوان بررسی تطبیقی شاخص تنبلی در ایران و کشورهای جهان آمده است:
«بررسی دوره های تاریخی مختلف و مطالعه سفرنامه های فرنگیانی که به ایران سفر کرده اند، شواهدی از تنبلی ایرانیان موود است. به علاوه در بین بیشتر مشکلات افراد جامعه و مشخصه هایی که کم و بیش از آنها به عنوان آسیب های فرهنگی و یا اجتماعی یاد می کنند، خصوصیت های اخلاقی تنبلی اجتماعی را مشاهده میکنیم که به اعتقاد برخی از صاحبنظران،بسیاری از ویژگی های نامطلوب ما بر روی آن سوار شده است و در فرهنگ و خصلت جمعی ما بسیار ریشه دارد. این مسئله تا بدان جا مهم است که رهبران جامعه نیز «تنبلی اجتماعی» را به عنوان «دشمن درونی ایرانیان» مطرح کرده اند.»
در ادامه این مقاله و با بررسی های آماری در بین کشور های مختلف اینگونه نتیجه گیری می شود که :«نتایج تحقیق نشان می دهد که میانگین تنبلی مردم در ایران ۸۷/۱۱ است. این در حالی است که این میانگین در میان کلیه کشورهای جهان ۴۶/۸۸ و تفاوت میانگین میزان تنبلی بین ایران و کلیه کشورهای جهان معنادار است. بدین معنی که تنبلی در کشور ایران به صورت معناداری بیشتر از میانگین کشورهای جهان بوده است. در سطح طبقهبندی کشورها و مقایسه میانگین تنبلی آنها با ایران نیز با توجه به میانگین ها، می توان گفت که کشورهای عربی رتبه اول تنبلی را دارند و ایران با فاصله کمی بعد از کشورهای عربی در رتبه دوم قرار دارد.»
کد خبر 393859منبع: ایمنا
کلیدواژه: تنبل كتاب و كتاب خواني کتاب فلسفه مقاله علمی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۱۸۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اقدامات رژیم صهیونیستی امنیت کل منطقه را به خطر انداخته است
به گزارش خبرگزاری مهر، امیر دریادار سیدمحمود موسوی معاون عملیات ارتش در آیین اختتامیه تمرین پاسگاه فرماندهی مرکب صیاد «حلقه امنیتی ۲۰۲۴» با شعار «امنیت برای همه»، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و بهویژه شهیدان عالیقدر ارتش، با بیان اینکه لازمه استقلال، پیشرفت، توسعه و رفاه هر ملت و کشوری وجود امنیت پایدار است، اظهار داشت: یکی از مهمترین وظایفی که بر عهده نیروهای مسلح هر کشوری است، تأمین همین امنیت پایدار در راستای توسعه منافع آن کشور در سطح منطقه و جهان است.
امیر دریادار موسوی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با بهرهگیری از همه منابع خود علاوه بر تأمین امنیت ایران، در راستای تأمین امنیت منطقه و حتی جهان در تلاش است.
معاون عملیات ارتش با بیان اینکه دین اسلام همواره بر صلح، آرامش و گفتمان تأکید میکند، گفت: دین اسلام علیرغم تأکیدات بسیارش بر روی پرهیز از نزاع و درگیری، مسلمان را به دفاع و مقابله با هرگونه تهدیدی ملزم میکند.
وی با بیان اینکه اگر در منطقه ناامنی ایجاد شود، همه کشورهای آن منطقه آسیب خواهند دید، افزود: اگر همه دولتها و ملتها بر این باور باشند، اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه را نمیتوان پذیرفت؛ چراکه اقدامات این رژیم جعلی امنیت کل منطقه را به خطر انداخته است.
دریادار موسوی عنوان کرد: با نگاهی به سالیان گذشته درمییابیم که یکی از نقشهها و توطئههایی که کشورهای استکباری برای ایجاد ناامنی در سطح منطقه، مناطق مورد نظر و ایجاد اختلاف، نزاع، درگیری و مشغول کردن کشورهای منطقه، شکلدهی، سازماندهی و آموزش گروههای تروریستی بوده است که شاهد اقدامات غیرانسانی و جنایات آنان در کشورهایی همچون سوریه، عراق، افغانستان و سایر کشورها بودیم.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی با استناد به آموختههای دینی و فرهنگ غنی خود برای مقابله با پدیده شوم تروریسم و برای کمک به ایجاد صلح و امنیت پایدار در سطح منطقه به میدان مبارزه آمد، تصریح کرد: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته توسط جمهوری اسلامی ایران و همکاری برخی از کشورهای منطقه، خطر تروریسم پایان یافته است؛ اما همچنان ریشههای اختلاف برای شعلهور شدن اتفاقات تروریستی در سطح منطقه وجود دارد.
معاون عملیات ارتش تأکید کرد: برای ریشهکن کردن این پدیده شوم، نیاز به همکاری، تعامل و وحدت همه طرفهاست تا بتوانیم با بهرهگیری از همه ظرفیتها و امکانات، به مقابله با پدیده افراطگرایی که حاصل سیاستهای دشمنانه کشورهای استکباری است، بپردازیم.
امیر موسوی با اشاره به تمرینات انجامشده در رزمایشهای مرکب بین کشورهای ایران، بلاروس، آذربایجان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان گفت: از کشورهای حاضر در این تمرین مشترک کمال تشکر و قدردانی را دارم؛ اما این قدم، جزو گامهای نخستین برای شکلگیری تعامل و ایجاد کارگروههای مشترک در راستای مبارزه با پدیده تروریسم در منطقه است.
معاون عملیات آجا ادامه داد: ما باید بتوانیم با اجرای این تمرینات، به یک فرهنگ و زبان مشترک برای مقابله با پدیده تروریسم برسیم و امیدواریم این تمرین آغازی برای کسب آمادگی در راستای اجرای رزمایشهای واقعی باشد.
وی با بیان اینکه در تمرینهای مربوط به رزمایش مرکب، سعی شده است تا از تجارب و نظرات حاضرین در این تمرین نهایت استفاده شود، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی توسعه تعاملات و همکاریهای نظامی را با کشورهای دوست و برادر منطقه دارد.
دریادار موسوی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم که تمریناتی از این قبیل در برنامههای کشورها، به صورت سالیانه و یا دوسالانه ثبت شوند تا بتوانیم در یک برنامهریزی منظم و هدفمند، به اجرای این تمرینات مشترک پرداخته و به آمادگیها و هماهنگیهای لازم جهت اقدامات مشترک برسیم.
کد خبر 6098252 هادی رضایی